Många tror att den luktar illa. George Bush Sr. vägrade äta den. Andra konsumerar den i vattnig soppform för att följa Rigshospitalets ökända bantningsmetod. I verkligheten är kål världens bästa livsmedel. Hållbart, smakrikt och löjligt nyttigt. Denna blogg är helt ägnad åt kål i alla former: Grönkål. Svartkål. Purpurkål. Savojkål. Brysselkål. Vitkål. Rödkål. Fänkål. Spetskål. Blomkål. Och några till...

lördag 15 november 2014

På riktigt!




En blogg om kål? Men asså, på riktigt? Ja, på riktigt!
   Kål var under många år en underskattad typ av grönsak i Sverige. En sådan som förr förknippades med fattigdom, illaluktande grytor och bullrande magar. Enda gången kålen fick lov att serveras under högtidliga och kulinariska former var på julbordet. På västkusten, där jag kommer ifrån, kallades rätten långkål, i övriga delar av landet lite slarvigt bara grönkål.
   Nu råder förstås andra tider och fattigmanskost har blivit hip. Och det började givetvis i USA. Där finns inte en restaurang att uppbåda, åtminstone i storstäderna, som inte har minst en eller ett par rätter innehållande grönkål på menyn. För att inte tala om alla juicebarer där basen i grönsaksjuicerna ofta är just grönkål.
  Min kollega och väninna Reza Saleh som i torsdags kom hem från en vecka i New York, hade resväskan full av grönkålsprodukter som hon generöst delade med sig av på jobbet. Grönkåls-och chiachips smaksatta med chili och grönkålskex smaksatta med chipotle... Kan det bli mer hipstrigt?!? Företaget som tillverkar grönkålskexen ligger förstås i trendiga Brooklyn. Läs mer om The Kale Factory.
  Vi som skriver här älskar kål. I alla dess former. Allra mest älskar vi grönkål. Och vi är här för att höja grönsakens status och dela med oss av vår kärlek till kål.
  Så lägg på ett kål. Nu kör vi!
 

2 kommentarer:

  1. men asså.... hahaha, älskar kål jag med men som liten hatade jag den bara för att min mor lagade ständigt grönkål i olika recept (för att få de15 hungriga magarna att bli mätta) och vi bara blev såååå trötta på den! som grönsaksätare idag är grönkål (men även andra kål) basvaran hemma. just nu finns det ett grönkålshuvud i min kyl som jag tillsammans med vita bönor (eller bruna) ska göra underbar gottluktande soppa av. "huvudet" fick jag faktiskt igår när två väninnor kom på besök och istället för blommor (som jag ej har plats hemma för), bakelser o annat (som jag inte uppskattar) kom de med grönkål, färsk paprika (både milda o starka), skalade valnötter från grekland, färsk oregano plockat från en berg nånstans i västra grekland etc. kul vad?

    SvaraRadera
  2. Åh Simela, du som är världens bästa grekiska kock, har du inte några bra kålrecept att dela med dig av?!? Maila mig i så fall, så lägger jag ur på bloggen!

    SvaraRadera