Många tror att den luktar illa. George Bush Sr. vägrade äta den. Andra konsumerar den i vattnig soppform för att följa Rigshospitalets ökända bantningsmetod. I verkligheten är kål världens bästa livsmedel. Hållbart, smakrikt och löjligt nyttigt. Denna blogg är helt ägnad åt kål i alla former: Grönkål. Svartkål. Purpurkål. Savojkål. Brysselkål. Vitkål. Rödkål. Fänkål. Spetskål. Blomkål. Och några till...

söndag 30 november 2014

"Ni hipsters kan behöva lära er hur det ska vara"

Jag får ett meddelande från min halländske vän. Hallänningar har två särpräglade karaktärsdrag. De kan inte säga "R" och de är tokiga i grönkål. Komiken som uppstår när dessa två faktum kombineras får du, kära läsare, försöka gestalta själv.
Hallänningen Sunken dokumenterar nu förberedelserna av årets grönkål till julbordet. Han låter mig använda bilderna till bloggen eftersom han saknar Halländsk kålkultur här. Rätten hallänningarna givit hela Sveriges julbord kallas "långkål" och börjar förberedas redan nu, eftersom man går direkt till gården och köper huvudingrediensen. I år är priset 12 kronor kilot. Detta förklarar Sunken är dyrt och att det föranlett att inköpet därmed inskränkte sig till 5 kilo i år, i stället för 10 som familjen vanligtvis införskaffar. Jag berättar att kilopriset på Urban Deli är lite över 100 kr/kg.
Ansandet och tvättandet av kålen sker i badkaret:
Notera de romantiska ljusen vid badkaret. Grönkål är sexigt.

Handarbete.




Snart färdigrensat. 

Ner i grytan för blanchering.
Det får sjunka ihop lite.





Såja!



Det får svalna lite innan vätskan kramas ur. 

Och så kramar man ur vätskan och fryser. Långkålen tillagas till jul, någon jävla ordning får det väl ändå vara.

När det väl är dags att tillaga den så kallade "Långkålen" låter Sunken hälsa: "Steks i smör. Tillsätt ättika, socker, salt, peppar och grädde. Den ska vara lite syrlig och saftig. Inte mer grädde än så.
True sydhalland-style."
När jag tackar för insikterna blir svaret "Så lite så. Ni hipsters kan behöva lära er hur det ska vara."

Sunken är åtta år yngre än jag och till Stockholm inflyttad ingenjör och rockmusiker med påtagligt mat- och ölintresse. Vem som har hipstrigast livsstil låter jag vara osagt.   

"True sydhalland-style" till julbordet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar